Inkomsten lokale heffingen
In het volgende overzicht treft u de geraamde inkomsten voor de belastingen en retributies aan zoals deze in de primitieve begroting zijn opgenomen. De inkomsten bestaan uit de heffing aan inwoners en bedrijven en bedragen die vanuit de reserve of voorziening beschikbaar komen.
x € 1.000 | ||
Soort lokale heffing | Begroting 2020 | Begroting 2021 |
Belastingen | ||
OZB gebruikers niet - woningen | 1.827 | 2.060 |
OZB-eigenaren niet - woningen | 2.420 | 2.540 |
OZB-eigenaren woningen | 5.446 | 5.647 |
Roerende zaak belasting | 52 | 53 |
Forensenbelasting | 46 | 48 |
Toeristenbelasting | 224 | 567 |
Watertoeristenbelasting | 128 | 131 |
Hondenbelasting | 128 | 132 |
Reclamebelasting | 92 | 94 |
Precariobelasting | 1.516 | 1.516 |
11.878 | 12.787 | |
Retributies | ||
Afvalstoffenheffing | 3.542 | 3.639 |
Rioolheffing | 2.759 | 2.759 |
Marktgeld | 22 | 22 |
Lijkbezorgingsrechten | 363 | 309 |
Onderhoudsrechten begraafplaats | 241 | 230 |
Leges | 3.039 | 2.989 |
9.966 | 9.948 | |
Totaal inkomsten lokale heffingen | 21.845 | 22.735 |
Kortingen | ||
Compensatie woonlasten | 0 | 0 |
Totaal kortingen | 0 | 0 |
Daadwerkelijke heffing aan inwoners en bedrijven | 21.845 | 22.735 |
In de onderstaande grafiek ziet u de verdeling van de belastingopbrengsten naar belastingsoort voor 2021.
Belastingdruk
In de met algemene stemmen aangenomen motie belastingplafond 2019-2022 is het college opgeroepen de woonlasten voor inwoners in zijn totaliteit zo laag mogelijk te houden.
De afgelopen twee jaar is Aalsmeer sterk gestegen in de ranglijst van de COELO-atlas (Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden). Nummer 1 heeft de laagste woonlasten.
Jaar | Plaats | Aantal gemeenten |
---|---|---|
(deelnemers COELO) | ||
2020 | 305 | 377 |
2019 | 275 | 372 |
2018 | 181 | 387 |
2017 | 185 | 398 |
2016 | 236 | 396 |
2015 | 348 | 407 |
Uit de COELO-atlas 2020 blijkt dat Aalsmeer verder gedaald is in de ranglijst van duurste gemeenten. In de begroting 2020 was al vermeld dat dit het effect was door de wijziging van het bepalen van het OZB tarief. Voorgaande jaren was de lagere plaats het gevolg van de "compensatie woonlasten" in combinatie met de € 65,- teruggave uit de egalisatiereserve riool voor de periode 2016 t/m 2018.
Door vanaf 2020 weer terug te gaan naar de systematiek waarbij de bepaling van het OZB gecorrigeerd wordt voor de waardeontwikkeling wordt een realistischer en beter vergelijkbaar tarief en gemiddeld aanslagbedrag gepresenteerd.
In onderstaande tabel is opgenomen hoe de woonlasten zich in de periode 2017 t/m 2021 ontwikkelt.
Soort lokale heffing | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|
OZB aanslag woning eigenaar | 323 | 368 | 390 | 414 | 425 |
Rioolheffing eigenaar | 194 | 174 | 174 | 174 | 174 |
Afvalstoffenheffing gebruiker | 290 | 290 | 291 | 291 | 299 |
hoogste tarief | |||||
Aanslag | 807 | 832 | 855 | 879 | 898 |
Teruggaaf egalisatie | -65 | -65 | |||
Compensatie woonlasten | -30 | -25 | |||
Netto te betalen | 742 | 737 | 830 | 879 | 898 |
Vergelijking met regiogemeenten
De ontwikkeling van de belastingdruk van Aalsmeer in vergelijking tot de regiogemeenten wordt schematisch als volgt weergegeven.
Woonlasten regio eigenaar/bewoner woning | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|
Aalsmeer | 742 | 737 | 830 | 880 |
Amstelveen | 694 | 703 | 720 | 756 |
Amsterdam | 586 | 581 | 645 | 656 |
Diemen | 801 | 772 | 783 | 815 |
Haarlemmermeer | 718 | 717 | 836 | 759 |
Ouder-Amstel | 733 | 732 | 823 | 844 |
Uithoorn | 772 | 788 | 819 | 841 |
Kaag en Braassem | 865 | 860 | 884 | 891 |
Nieuwkoop | 861 | 881 | 915 | 952 |