2.6.1 Veiligheid, handhaving en crisisbeheersing
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt een leeg blok getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Voorkomen en bestrijden van georganiseerde criminaliteit in de sierteeltsector | 1.1 Inzetten handhavingsknooppunt Aalsmeer voor opsporing van (georganiseerde) criminaliteit op voornamelijk bedrijventerreinen. | Uitvoering | |
2. Inzetten op problematiek arbeidsmigranten | 2.1 Aanpak illegale en/of overbewoning door arbeidsmigranten. | Uitvoering | |
3. Voorkomen jeugdoverlast en jeugdcriminaliteit | 3.1 Aanpak alcoholmisbruik, lachgas e.d. | Uitvoering | |
3.2 Inzetten op jeugdoverlast op/rond het water (Westeinderplassen). | Uitvoering | ||
4. Handhaven openbare orde en veiligheid in en rondom het water | 4.1 Handhaving veiligheid varend verkeer/recreatie op en rond het water. | Uitvoering | |
4.2 Aanpak overlast/criminaliteit op Westeinder eilanden. | Uitvoering | ||
5. Inzetten op woonfraude, hennepteelt, inbraken/HIC-crimes, personen met verward gedrag | 5.1 Uitvoeren acties Integraal Veiligheidsplan. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Opstellen jaarrapportage VTH 2020 | College | 1e kwartaal |
2. Actualiseren Algemene Plaatselijke Verordening Aalsmeer | Raad | 4e kwartaal |
3. Consultatie jaarstukken Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland | Raad | 2e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
Algemeen
Het integraal Veiligheidsplan Aalsmeer 2019-2022 richt zich op de aanpak van ondermijning en woonfraude, het terugdringen van overlast door verwarde personen en het terugdringen van het aantal woninginbraken.
Naast de bovengenoemde prioriteiten is het beleid openbare orde en veiligheid ook incident gestuurd. Daarom houden we rekening met plotseling opkomende actuele ontwikkelingen buiten dit plan.
In het tweejaarlijkse activiteitenplan integrale veiligheid zijn alle acties opgenomen.
Integrale (regionale) aanpak
Wij werken vanuit een integrale aanpak met alle veiligheidspartners. Dit is met name van belang bij de regionale aanpak van het thema ondermijning dat op regionaal niveau gecoördineerd wordt vanuit Regionaal informatie en expertisecentrum (RIEC).
Voor de veiligheidsthema's die meer in het sociale domein liggen werken partners samen binnen het regionaal opererende Actiecentrum veiligheid en zorg (AcVZ) Deze netwerkorganisatie ontwikkelt zich snel. Hoe meer partners deelnemen hoe effectiever de aanpak. De gemeente levert hierin een financiële bijdrage. Detentie en terugkeer, dat deels wordt uitgevoerd in het regionale actiecentrum, wordt op een andere meer preventieve en intensievere wijze ingezet in 2021 waarvoor extra budget is opgenomen. Een eventueel vervolg is afhankelijk van de regionale (Amstellandgemeenten) die aan het eind van het jaar zal plaatsvinden.
We werken samen met de politie informatie gestuurd en gebiedsgericht om de gemeentelijke handhaving op het veiligheidsterrein, vooral de openbare ruimte, te versterken. Naast repressie moet er ook aandacht zijn ook voor de preventieve kant.
Bij crisisbeheersing is het beleidsplan van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland leidend. De bluswatervoorzieningen houden evenals in 2020 hierbij ook in 2021 regionaal specifieke aandacht.
Ondermijning
Waar in Aalsmeer in 2020 de aanpak van ondermijning is geïntensiveerd door de inzet in het (RIEC) programma ‘Weerbare bloemenveiling’ en het ‘Handhavingsknooppunt ondermijnende criminaliteit Aalsmeer’, is het de intentie beide vormen van brede ketenaanpak door te zetten in 2021 en verder. Dit zal naast een brede inzet van ketenpartners zoals OM, politie en belastingdienst ook een verhoogde inzet, actief en ondersteunend, betekenen van de gemeente. Een deel van de kosten voor de inzet binnen het programma ‘weerbare bloemenveiling’ wordt bekostigd door de rijksoverheid via de betrokken RIECS.
Waterveiligheid
Ook heeft de ‘problematiek’ in en rond het water in Aalsmeer een structureler karakter gekregen in de afgelopen jaren. De toename van recreatie maar ook de komst van meer arbeidsmigranten naar de regio die onder meer illegaal gebruik maken van de eilanden voorziet in een intensievere inzet in 2021-2022. Structureler zal ingezet moeten worden in het handhaven van de openbare orde en veiligheid in en rondom het water door, naast politie, de gemeentelijke afdelingen. Deels kan hier ook flexibel op worden ingezet door inzet van particuliere beveiliging. Mogelijk ook voor het nieuw te ontwikkelen strand-/recreatiegebied. De toename van drukte op het water en de recreatieplaatsen rondom de Westeinder plassen én tevens de uitbreiding van water-/strandrecreatie aan de westzijde (waterfront) rechtvaardigen een structurele verhoogde inzet op het gebied van veiligheid van recreant en burger.
Personen met verward gedrag
Een onzekere factor blijft de problematiek van personen met verward gedrag. Ernstige voorvallen blijven gelukkig schaars maar merkbaar is wel een toename van (buurt)overlast door personen met psychische problemen. Naast de inzet van de zorgsector zal dit ook leiden tot een toename van inzet van medewerkers bij overlast en veiligheid.
Een andere zeer onzekere factor zullen ontwikkelingen omtrent het corona-virus zijn. Een verhoogde inzet op noodzakelijk maatregelen in het kader van de corona-ontwikkelingen zullen, naast
waterveiligheid/drukte, verwarde personen, arbeidsmigranten, ernstig op de inzet van de gemeenten drukken. Hier zal op moeten worden geanticipeerd.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Openbare orde en veiligheid en Crisisbeheersing en brandweer.