2.4.2 Wegen, verkeersmaatregelen, openbare verlichting, riolering en water
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Kwaliteit van de wegen op het gewenste kwaliteitsniveau brengen en houden. | 1.1 Groot onderhoud plegen aan diverse wegen. | Uitvoering | |
2. Hinder door reconstructies voor inwoners zoveel mogelijk beperken. | 2.1 Bereikbaarheidsregie en communicatie via bewonersbrieven, website en pers. | Uitvoering | |
3. Jeugd en jongeren kunnen spelen in hun leefomgeving. | 3.1 Actualiseren van het uitvoeringsplan spelen. | College | 2e kwartaal |
3.2 Onderhoud plegen aan speelplaatsen en renoveren van enkele speelplaatsen. | Uitvoering | ||
4. Waterafvoer en berging is op voldoende niveau om klimaatverandering op te vangen. | 4.1 Actualiseren basisrioleringsplannen. | College | 2e kwartaal |
4.2 Meenemen klimaatadaptieve maatregelen in uitvoeringsprojecten. | Uitvoering | ||
5. Inwoners bewust maken van klimaatopgave en medewerking vragen. | 5.1 Communicatie bij projecten over wat mensen zelf kunnen doen en algemene communicatie over klimaatadaptatie. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Groot onderhoud plegen aan diverse wegen | Uitvoering | |
2. Aanleg rotonde Machineweg-Catharina-Amalialaan-Middenweg | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
Grote infrastructurele werken
In 2020 is gestart met de reconstructie van de Burgemeester Kasteleinweg. Uitvoering zal ook in 2021 in volle gang zijn. Deze grote operatie heeft veel effect op de bereikbaarheid van de verkeersafwikkeling in Aalsmeer. De provincie Noord-Holland is verantwoordelijk voor de uitvoering en fasering van Burgemeester Kasteleinweg. Andere infrastructurele projecten (Aanleg Burg. Hoffscholteweg, Ongestoorde Logistieke Verbinding Greenport Aalsmeer, aanleg nieuwe infrastructuur in Greenpark (o.a. Middenweg) en reconstructie van de N231-zuid), die grotendeels binnen de gemeentegrenzen van Aalsmeer vallen, worden ook de komende jaren voorbereid en uitgevoerd. Deze werkzaamheden zullen in regionaal verband op elkaar worden afgestemd. Een van de grootste eigen projecten uit het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte is de reconstructie van de Machineweg. Uitvoering is in 2020 gestart en zal loopt (gefaseerd) door tot in 2023, rekening houdend met andere infrastructurele projecten in de omgeving zoals de aanpassing van de Middenweg. Een belangrijke maatregel is aanleg van een rotonde op de kruising Machineweg-Middenweg-Catharina-Amalialaan.
Wegen en civieltechnische kunstwerken
Aan de hand van de laatste weginspectie (2020) is gebleken dat het wegennet Aalsmeer nog niet overal voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau B. In 2019 is de Nota Wegen vastgesteld. De Nota Wegen omvat een meerjaren investeringsbehoefte en een aanpak om de achterstanden van groot onderhoud gefaseerd terug te dringen. Om dit doel te bereiken is 5,5 miljoen extra budget beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2022. In 2021 wordt een deel van dit budget ingezet om extra groot onderhoud uit te voeren en zo de onderhoudsachterstand verder in te lopen. Voor de uitvoering van infrastructurele projecten is het Meerjarenprojectenplan (MPP) Buitenruimte 2020-2023 leidend. Het MPP wordt jaarlijks gelijktijdig met de Kadernota vastgesteld. In 2021 wordt een nieuwe Nota Civieltechnische Kunstwerken opgesteld, met een actueel beheer- en vervangingsplan voor de kunstwerken op basis van recente inspecties.
Verkeersmaatregelen
Jaarlijks is in het meerjarenprojectenplan rekening gehouden met het uitvoeren van diverse kleine verkeersmaatregelen, op verzoek van bewoners of politiek, of omdat het waarborgen van de verkeersveiligheid aanpassingen vergt. Daarnaast wordt het opknappen en opwaarderen van enkele hoofdfietsroutes en het vervangen van enkele verkeersregelinstallaties voorbereid en worden de resultaten uit het verkeersonderzoek Kudelstaart nader uitgewerkt ten behoeve van een betere doorstroming, bereikbaarheid en verkeersveiligheid.
Openbare verlichting
De kwaliteit en het onderhoudsniveau van de openbare verlichting zijn vastgelegd in het Beleidsplan Openbare Verlichting. Dit plan bevat een overzicht van de structurele budgetten voor energie, dagelijks onderhoud (schadeherstel) en vervanging. Het structurele vervangingsbudget is gebaseerd op het aantal lichtmasten en armaturen, de gemiddelde levensduur en de vervangingskosten per stuk. Grootschalige vervangingen worden zo veel mogelijk gecombineerd met groot onderhoud aan wegen en zijn opgenomen in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte. Wijzigingen in de planning voor groot wegonderhoud kunnen gevolgen hebben voor het te besteden vervangingsbudget.
Klimaatadaptatie
Het nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie, een gezamenlijk plan van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen heeft als doel om Nederland in 2050 volledig klimaatbestendig en water-robuust te hebben ingericht. De aanpak in het Deltaplan is gericht op vier thema's: wateroverlast, droogte, hitte(stress) en het beperken van de gevolgen van overstromingen. De gemeente Aalsmeer heeft hiertoe een beleidsplan klimaatadaptatie opgesteld met beleid tot 2050. Klimaatadaptieve maatregelen raken alle openbare ruimtedisciplines. Bij reconstructie van de buitenruimte (zoals bij het vervangen van de riolering) worden zo veel mogelijk klimaatadaptieve maatregelen meegenomen en worden bewoners geïnformeerd over de maatregelen die zij zelf kunnen nemen.
Riolering en water
Eind 2020 is naar verwachting het gemeentelijk rioleringsplan 2021-2026 (GRP) vastgesteld. Onderdeel van het nieuwe GRP is het nieuwe Grondwaterzorgplan. Ook wordt gewerkt aan het opstellen van een nieuw ontwerp voor het totale rioleringsstelsel (nieuwe basisrioleringsplannen), op grond waarvan prioriteiten kunnen worden bepaald voor het oplossen van knelpunten en het verbeteren van systemen. Dit wordt naar verwachting begin 2021 opgeleverd. Vervangen van verouderde rioleringen, het oplossen van knelpunten en het nemen van klimaatadaptieve maatregelen worden verwerkt in het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte en worden gefinancierd vanuit de rioolheffing. Een van de belangrijkste klimaatadaptieve maatregelen op het gebied van riolering is het scheiden van vuilwater- en hemelwaterafvoer, het zogenaamde afkoppelen. Dit blijft een van de belangrijkste rioleringsactiviteiten.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Verkeer en vervoer en Riolering.