2.3.3 Schiphol
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Een gunstigere beleving van de balans tussen revenuen en overlast van Schiphol. | 1.1 Realiseren van het afwegingskader Wonen Stommeer (Uitvoering landzijdige maatregelen Position Paper). | Uitvoering | |
1.2 Uitwerken van luchtzijdige maatregelen met Schiphol (Uitvoering Position Paper). | Uitvoering | ||
1.3 De strategie en de invloed vasthouden in de regio. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
In het Position Paper van Aalsmeer “De mensen achter de cijfers” (2018) staat beschreven wat de inzet is van de gemeente Aalsmeer op het Schipholdossier. Kernboodschap is dat door de groei van het vliegverkeer de leefbaarheid in de gemeente Aalsmeer steeds meer onder druk is komen te staan. Door verdere groei van het aantal vluchten, zoals beoogd in de ontwerp-Luchtvaartnota, zal naar onze mening de hinder zoals deze beleefd wordt verder toenemen, ook als vliegtuigen stiller en schoner worden. In 2020 stemmen wij met de gemeenteraad af op welke wijze wij het Position Paper gaan aanscherpen, gelet op nieuwe beleidsontwikkelingen op rijksniveau.
In mei 2020 heeft de Minister van Infrastructuur en Waterstaat de Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 gepresenteerd. Wij hebben in lijn met het vastgestelde Position Paper en in afstemming met de zienswijze die uit is gegaan van de Bestuurlijke Regie Schiphol (BRS) hiertegen een zienswijze ingediend. De gemeente Aalsmeer ervaart te veel overlast als gevolg van disproportionele groei van het aantal vluchten in de afgelopen jaren. Van verdere groei kan geen sprake zijn en de hinder moet afnemen. Ook in 2021 zullen wij ons daarom in het kader van of na besluitvorming over de Luchtvaartnota via gremia zoals de BRS en ORS blijven inzetten voor hinderreductie in Aalsmeer en Kudelstaart.
In maart 2020 hebben Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland het Uitvoeringsplan Hinderreductie gepubliceerd. Ook hierop zullen wij nog reageren nadat een presentatie hierover is gegeven in de gemeenteraad. Daar waar het gaat om hinderreductie in de Zuidoosthoek blijven wij in goed contact met de gemeente Uithoorn zodat vanuit dit cluster een duidelijk standpunt naar voren wordt gebracht. In 2021 zullen wij bij de verdere uitwerking van maatregelen ons blijven inzetten voor het verminderen van de ervaren hinder in onze gemeente.
Ten behoeve van de herstructureringsopgave in de wijk Stommeer en initiatieven voor nieuwbouw van woningen aldaar, zijn wij gestart met de wijkaanpak Stommeer. Wij stemmen dit proces af met onze stakeholders en trekken op met en worden gesteund door de provincie Noord-Holland voor het analyseren van de geluidsbelasting en het verkennen van mogelijkheden voor geluidsadaptief bouwen. Zie ook programma 5.1.
Taakvelden per thema
Dit thema maakt onderdeel uit van taakveld Economische ontwikkeling en taakveld Bestuur op programma 2.6. Bestuur, bevolking en veiligheid.