2.3.1 Economie, toerisme en recreatie
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Behouden en continueren van een goed vestigingsklimaat. | 1.1 Uitvoering geactualiseerde Uitvoeringsagenda Economie, Recreatie & Toerisme 2020. Aanpassingen gebaseerd op scan corona 'impact crisis op lokale economie'. | Uitvoering | |
1.2 Opstellen ruimtelijk-economische visie Westeinderplassen. Fase I: Gebiedsfoto en gebiedsperspectieven. Fase II: Gebiedsvisie en strategie | Raad | 4e kwartaal | |
1.3 Ontwikkeling ‘Green Square’ op Green Park Aalsmeer | College | 1e kwartaal | |
2. Binnen Greenport Aalsmeer de concurrentiepositie van de sierteeltcluster in de regio Aalsmeer versterken | 2.1 Versterken sierteeltsector binnen Greenport-samenwerking voor duurzaam herstel, daarbij extra inzet op innovatie, verduurzaming en arbeidsmarktvraagstukken | Uitvoering | |
3. Het merk Aalsmeer is, in relatie tot economie en recreatie & toerisme, sterker op de kaart gezet | 3.1 Samenwerken met ondernemers en FloriWorld om te komen tot arrangementontwikkeling en de promotie daarvan. Dit als onderdeel van Visit Aalsmeer. | Uitvoering | |
3.2 Continuering en extra inzetten op de online marketingstrategie Visit Aalsmeer en bijbehorende social media. | Uitvoering | ||
3.3 Opstellen van het Jaarplan Promotie Visit Aalsmeer 2021. | Uitvoering | ||
4. Bevorderen economische activiteiten in de sector recreatie en toerisme onder meer via verblijf en arrangementen. | 4.1 Opstellen en uitvoeren van accommodatiestrategie. | Raad | 3e kwartaal |
4.2 Beheer en onderhoud digitaal nachtregister voor verblijfsaccommodaties. | Uitvoering | ||
4.3 Arrangementen gericht op binnenlandse (water)recreatie stimuleren/faciliteren (bv. Ei-landtoerisme, bootverhuur, koppeling met Floriworld) | Uitvoering | ||
5. Meer vervulde vacatures op de Aalsmeerse arbeidsmarkt en minder werkloze jongeren in Aalsmeer. | 5.1 Uitvoering plan verbetering aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt. | Uitvoering | |
6. Bereikbaarheid Westeinderplassen over water vergroten ten behoeve van Recreatie en Toerisme. Fort Kudelstaart is volgens plan geschikt en in functie als recreatieve en toeristische voorziening (zeilfort). | 6.1 Participeren in het realiseren van het regionaal project Drechtdoorsteek en ervoor waken dat besluiten in de toekomst deze ontwikkeling bemoeilijken of onmogelijk maken (no regret). | Uitvoering | |
6.2 Uitvoering project herontwikkeling Fort Kudelstaart. | Uitvoering |
Actuele bestuurlijke actiepunten
Actiepunt | Type | Planning |
---|---|---|
1. Opstellen ruimtelijk-economische visie Westeinderplassen | Raad | 4e kwartaal |
2. Opstellen accommodatiestrategie | Raad | 3e kwartaal |
Actuele beleidsontwikkelingen
De coronacrisis heeft een enorme impact op de lokale economie en arbeidsmarkt. De gevolgen van deze crisis op de arbeidsmarkt leiden tot een blijvende en mogelijk ingrijpende verandering van de arbeidsmarkt. Voor het bepalen van de effecten van de coronacrisis op de (lokale) economie van Aalsmeer zijn in 2020 scenario's 'impact coronacrisis op de lokale economie' uitgewerkt. Het is van belang om te weten welke sectoren hard zijn geraakt zijn en wat het exacte probleem in en voor deze sectoren is. Ook is het van belang om te weten welke doelgroepen in welke sectoren (extra) kwetsbaar zijn en op welke wijze de gemeente partijen in het bedrijfsleven en in het onderwijs met elkaar kan verbinden en hoe de samenwerking kan worden versterkt. Nadere informatie en analyse van de lokale arbeidsmarkt is noodzakelijk. In dat kader is het van belang om te weten waar behoefte aan is en wat de gemeente werkzoekenden kan bieden. Kunnen de problemen worden opgepakt met de huidige dienstverlening van het Werkplein AA (infrastructuur en methodiek) en in het bestaande netwerk van werkgevers en accountmanagers of moet er juist meer gekeken worden naar regionale initiatieven of andere oplossingen in aanvulling op deze gemeentelijke ondersteuning vanuit het Werkplein AA.
In 2020 is gekeken naar het benutten van kansen en het bevorderen van de mobiliteit van werk naar werk om langdurige uitval, ontslag en uitkeringsafhankelijkheid zoveel mogelijk te voorkomen. Dit is onder meer gedaan in samenwerking met het Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam. In 2021 is de aanpak gericht op een (door coronacrisis versnelde) transformatie naar meer lokale en duurzame werkgelegenheid. Dit wordt in samenspraak en samenwerking met de lokale werkgevers (werkgeversaanpak) gedaan en met de mensen die naar de arbeidsmarkt worden toe geleid (speerpunten en aanpak per doelgroep worden uitgewerkt in deelplannen). Voor de doelgroep jongeren wordt een afzonderlijk deelplan ontwikkeld.
De kans op langdurige werkloosheid is als gevolg van de coronacrisis voor iedereen die nog niet arbeidsfit is vergroot. Om deze groeiende groep te ondersteunen in hun zoektocht naar passend werk wordt ingezet op de volgende drie pijlers: 1. Het optimaliseren van de gemeentelijke ondersteuning gericht op het matchen van de 50+ groep (alle inwoners van AA) naar passend werk. Het risico op blijvende werkloosheid is als gevolg van de corona crisis uitgebreid naar de mensen met een PW uitkering; 2. Werkgeversbenadering; 3. Samenwerking UWV mede in de samenwerking met WSP, UWV in het Regionaal Werkcentrum Groot Amsterdam; 4. Social Return on Investment (SROI). Om inclusief werkgeverschap bij ondernemers te stimuleren kan SROI worden toegepast, hetgeen inhoudt dat de gemeente haar opdrachtnemers vraagt een maatschappelijke activiteit te leveren (Social Return). Dit heeft twee voordelen: de ondernemer krijgt een maatschappelijk gezicht en de arbeidskansen voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt worden vergroot.
In 2021 wordt ingezet op de speerpunten uit de agenda Economie, Recreatie & Toerisme. Het vaststellen van (deelproducten) van de ruimtelijk-economische visie op de Westeinderplassen wordt een essentieel onderdeel. De visie op de werklocaties (kantorenmarkt en bedrijventerreinen) is een belangrijke bouwsteen voor de discussie over de functie van werken en werkgelegenheid binnen de gemeente. Daarnaast heeft de gemeente de bestuurlijke ambitie om de kansen in beeld te brengen voor een inclusieve arbeidsmarkt en voor het terugdringen van schaarste en ‘mismatch’.
Op het gebied van recreatie en toerisme investeert Aalsmeer nadrukkelijk blijvend in de positionering van Aalsmeer als internationaal water en bloemen dorp voor bewoners, bezoekers en het bedrijfsleven. Dit gebeurt zowel online als in de fysieke leefomgeving. De start van Floriworld en de verwachte groei van het aantal bezoekers creëert kansen en mogelijkheden voor de recreatie en toerisme sector, waaronder ook de waterrecreatie sector.
Continue inzet op het vergroten van de naamsbekendheid van het merk Visit Aalsmeer, als gemeente van water en bloemen, blijft van belang. De verwachting voor 2021 is dat zowel de lokale, regionale als weer de internationale doelgroepen aangesproken worden. 2021 staat ook in het teken van de verdere vertaling van het water- en bloemenimago op de sociale media naar de fysieke leefomgeving. Dit valt onder het project villagedressing. Om adequaat te kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen en kansen willen wij wendbaar zijn en tijdig kunnen sturen. Daar passen geen beleidsnota’s voor vier jaar meer bij. In 2019 is samen met het bedrijfsleven de herijkte en samengevoegde agenda Economie, Recreatie & Toerisme opgesteld en door de raad vastgesteld. Een herziene uitvoeringsagenda Economie, Recreatie en Toerisme 2020, naar aanleiding van de coronacrisis, bepaalt de prioritering van de acties in 2021.
De gemeente wil zich actief blijven positioneren in regionale en internationale netwerken. De gemeente Aalsmeer continueert de samenwerking in de Greenport, de Metropoolregio Amsterdam en de deelregio Amstelland-Meerlanden. Aalsmeer draagt onder andere bij aan de uitvoering van de Economische Agenda Amstelland-Meerlanden, welke medio 2017 is vastgesteld door het college van B&W.
Accommodatiestrategie
Bij het opstellen van een accommodatiestrategie wordt aansluiting gezocht bij de bestaande beleidskaders, zoals op gebied van economie, duurzaamheid, recreatie en toerisme, particuliere vakantieverhuur en beleid van de MRA (Metropoolregio Amsterdam). Het aantal hotelkamers in Aalsmeer is in de afgelopen jaren gegroeid, Daarnaast is er grotendeels sprake van een hotelstop in Amsterdam. Aalsmeer heeft een gunstige ligging (nabij Schiphol, Amsterdam) en is daarmee een interessante locatie voor nieuwe ontwikkelingen. Verder is het van belang dat nieuwe verblijfsaccommodaties in Aalsmeer een duidelijke meerwaarde hebben voor de omgeving en het vestigingsklimaat te versterken. Om dat doel te bereiken is een visie op verblijfsaccommodaties noodzakelijk, met een toetsingskader waarin voorwaarden zijn opgenomen waaraan een nieuwe ontwikkeling of aanpassing bestaande accommodatie moet voldoen. Van belang hierbij is om ervoor te waken dat nieuwe initiatieven een aanvulling vormen op het huidige aanbod en er geen overaanbod ontstaat.
Accountmanagement
De accountmanager Aalsmeer is mede verantwoordelijk voor het relatiebeheer met ondernemers, bedrijven, (branche)verenigingen; maakt de verbindingen intern en extern om zodoende ondernemers en bedrijven te faciliteren (regiefunctie); signaleert kansen en knelpunten in het vestigingsklimaat en draagt het beleid uit van de gemeente. De accountmanager draagt bij aan het behoud en de versterking van het vestigingsklimaat. Verder zorgt de accountmanager mede voor de uitvoering van de agenda Economie, Recreatie & Toerisme.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Economische ontwikkeling, Bedrijfsloket en -ontwikkelingen en Economische promotie.