Financiën
Wat mag het kosten?
Bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting | Begroting 2021 | Begroting | Begroting | Begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2019 | 2020 | Lasten | Baten | Saldo | 2022 | 2023 | 2024 |
Taakvelden: | ||||||||
8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | -33.873 | -34.623 | 0 | -36.545 | -36.545 | -37.352 | -37.795 | -38.370 |
8.1 Belastingen overig | -1.731 | -1.678 | 43 | -1.794 | -1.751 | -252 | -252 | -252 |
8.1 Overige baten en lasten | 889 | 844 | 754 | -4 | 750 | 1.917 | 2.697 | 3.665 |
8.1 OZB Niet woningen | -4.129 | -4.138 | 128 | -4.600 | -4.472 | -4.472 | -4.472 | -4.472 |
8.1 OZB Woningen | -4.710 | -5.102 | 445 | -5.693 | -5.248 | -5.248 | -5.248 | -5.248 |
8.1 Treasury | -1.349 | -1.164 | -43 | -89 | -132 | -105 | -329 | -319 |
8.1 Vennootschapsbelasting (VPB) | 13 | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal saldo van baten en lasten | -44.890 | -45.845 | 1.326 | -48.726 | -47.399 | -45.513 | -45.399 | -44.997 |
Reservemutatie | -5.466 | -1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | -50.355 | -45.845 | 1.326 | -48.726 | -47.399 | -45.513 | -45.399 | -44.997 |
Treasury
Op het taakveld treasury worden de lasten en baten van de verschillende deelnemingen en de rekening bij het SVN opgenomen, evenals de lasten en baten van de financieringsfunctie.
Dividenden
De gemeente Aalsmeer ontvangt totaal € 90.000 dividend van de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) en De Meerlanden Holding NV. Daarnaast ontvangt de gemeente een rentevergoeding van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVN). Onder de lasten staan de rentelasten over de verschillende deelnemingen en de rekening bij het SVN.
Saldo financieringsfunctie
Dit saldo bevat het renteresultaat van de financieringsfunctie, het verschil tussen onze interne rentetoerekening (0%) en de werkelijke rentekosten. Het renteresultaat is voor 2021 ca. € 0,3 ton positief.
In paragraaf 3.4 Financiering wordt nader ingegaan op de financieringsfunctie.
OZB en belastingen overig
Onder de lasten zijn de kosten opgenomen die te maken hebben met de invordering van belastingen, het opleggen van aanslagen en de kosten voor de waardering van Wet waardering onroerende zaken (WOZ) objecten. Een deel van de invorderingskosten wordt terugontvangen door deze te verhalen.
De baten bestaan uit de gemeentelijke belastingen die geen directe relatie hebben met een bepaalde gemeentelijke taak. Belastingopbrengsten kunnen vrij worden besteed door de gemeente. De opbrengst voor forensen- en (water)toeristenbelasting, rioolheffing, afvalstoffenheffing en begraafrechten worden op de desbetreffende programma’s verantwoord.
x € 1.000 | |
Omschrijving algemene belasting | 2021 |
Onroerende zaakbelasting woningen | 5.647 |
Onroerende zaakbelasting niet-woningen | 4.600 |
Belastingen overig: | |
Roerende zaak belasting | 53 |
Hondenbelasting | 132 |
Reclamebelasting | 94 |
Precariobelasting | 1.516 |
Totaal algemene belastingen | 12.042 |
Verhaal kosten invordering | -46 |
Totaal | 11.996 |
In de paragraaf lokale heffingen staat een nadere onderbouwing van de opbrengsten en de verschillende tarieven.
Algemene uitkering uit het gemeentefonds
In de raming is rekening gehouden met de effecten, zoals gepresenteerd in de Kadernota 2021. Daarnaast is ook de meicirculaire 2020 verwerkt in de ramingen voor 2021 tot en met 2024.
De algemene uitkering uit het gemeentefonds wordt gepresenteerd in lopende prijzen. Dit betekent dat we onze eigen aanname hanteren over de loon en prijsontwikkeling na 2021 en hier afwijken van de prijsontwikkeling bruto binnenlands product die het Rijk als handreiking presenteert aan gemeenten. De ontwikkeling van het bruto binnenlands product is namelijk grillig en geeft geen goede weergave van de daadwerkelijke loon- en prijsontwikkeling. Door onze eigen uitgangspunten te hanteren zijn we hierin flexibeler. Voor de structurele ontwikkeling is een stelpost opgenomen. De stelpost nominaal gaat uit van een trendmatige loonontwikkeling van 3,75% en de prijsontwikkeling schatten we op 2% voor de jaren 2022 en verder. Met deze trendmatige handelswijze wordt voorkomen dat jaarlijkse fluctuaties in de nominale ontwikkeling direct noodzaken tot begrotingsbijstellingen. In de stelpost is tevens rekening gehouden met een areaal toename conform huidige planvorming. Deze handelswijze wordt ingegeven vanuit prudent begrotingsbeheer. Aanwending van deze stelpost zal via de reguliere P&C documenten plaatsvinden.
De prijsindex 2021 is niet volledig uitgekeerd. Alleen daar waar contractuele verplichtingen ons houden aan het toekennen van een prijsindex is deze alsnog toegepast. Hierbij heeft het college naast de afspraken over de dienstverleningsbijdrage en GR ook de door ons gesubsidieerde instellingen geschaard. Eigen prijsafhankelijke budgetten in de begroting zijn niet geïndexeerd. Hiermee resteert in 2021 een bedrag van € 185.000 structureel in de stelpost nominaal. In het begrotingsjaar 2021 is dit bedrag structureel vrijgevallen ten gunste van het begrotingssaldo.
Overige baten en lasten
Onder de overige baten en lasten zijn bedragen opgenomen die niet verwerkt zijn in de programma’s, omdat deze vrijwel niet toe te delen zijn. Het meerjarig oplopende saldo hiervan wordt voornamelijk veroorzaakt door de reservering voor loon- en prijsstijgingen.
Ontwikkeling saldo algemene dekkingsmiddelen
Onderstaande tabel begint met het meerjarig saldo van de algemene dekkingsmiddelen uit de primitieve begroting 2020, gevolgd door een opsomming van de mutaties na de primitieve begroting 2020, wat uiteindelijk resulteert in een meerjarig saldo begroting 2021. De onderverdeling van het meerjarig saldo naar taakvelden wordt gegeven in de tabel aan het begin van dit hoofdstuk.
Ontwikkeling programmasaldo
Ontwikkeling programmasaldo (bedrag x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Saldo begroting 2020 | -45.989 | -44.269 | -44.219 | -44.233 |
Eerste begrotingswijziging 2020 | -348 | -348 | -348 | -348 |
Eerste Bestuursrapportage 2020 | -156 | -74 | -18 | -18 |
Kadernota 2021 | ||||
- Aframen dividend Stedin | 250 | 250 | ||
- Areaaluitbreiding 2021 | -135 | |||
- Rookvrije gemeente, uitvoeringsmiddelen | -5 | -5 | -5 | |
- Uitvoering Casusregie Straf en Zorg (TopX) | -25 | -25 | ||
- Overige wijzigingen < € 40.000 | 48 | 20 | 20 | 20 |
Meicirculaire 2020 | -389 | -368 | -68 | 319 |
Mutaties begroting 2021 | ||||
- Kapitaallasten | 171 | 165 | 150 | 174 |
- Kostendekkende exploitaties | 56 | 64 | 64 | 64 |
- Kostentoerekening | -159 | -167 | -165 | -165 |
- Loon- en prijscompensatie | -817 | -805 | -805 | -804 |
- Midget Golf Club | -5 | -5 | -5 | |
- Junior medewerker energietransitie | 110 | 55 | ||
- Overige wijzigingen < € 40.000 | -10 | |||
Saldo begroting 2021 | -47.398 | -45.512 | -45.399 | -44.996 |