2.1.1 Zorg en welzijn
Dit scherm bestaat uit maximaal 4 blokken:
- uitvoeringsprogramma 2018-2022;
- actuele bestuurlijke actiepunten;
- actuele beleidsontwikkelingen en
- taakvelden per thema.
Via het + teken worden de details zichtbaar. Als er geen details zijn wordt het blok niet getoond.
Uitvoeringsprogramma 2018-2022
Wat willen we bereiken in 2018-2022? | Wat gaan we daarvoor doen in 2021? | Type | Planning |
---|---|---|---|
1. Aanbieders zijn gestimuleerd nieuwe (technologische) mogelijkheden in te zetten voor goede zorg en ondersteuning aan inwoners. | 1.1 Binnen de huidige Wmo-contracten hebben zorgaanbieders de ruimte om nieuwe ontwikkelingen door te voeren en in te zetten bij de dienstverlening aan onze inwoners. | Uitvoering | |
1.2 Binnen de aanbestedingstrajecten voor Wmo-voorzieningen is ruimte voor innovatieve ideeën. | Uitvoering | ||
1.3 Op basis van eerder uitgevoerde behoeften en kansen inventarisatie bij verschillende organisaties, wordt in afstemming met Zorgverzekeraar en Zorgkantoor bekeken welke stimulerende/faciliterende rol van de gemeente wenselijk is. O.a. rond gezondheidsbevordering via e-health, zorg op afstand en technologie om langer thuis te blijven wonen. | Uitvoering | ||
1.4 We volgen ontwikkelingen landelijk en in andere regio’s over zorginnovatie en delen deze met onze partners. | Uitvoering | ||
2. Het ondersteuningsaanbod voor inwoners met dementie en inwoners die eenzaam zijn of depressief is (kwalitatief en kwantitatief) verbeterd. | 2.1 Met de Ketenzorg Dementie zetten we in op het wegwijs maken van inwoners die de diagnose dementie krijgen. | Uitvoering | |
2.2 In 2020 gaan we op verschillende manieren met inwoners van Aalsmeer in gesprek over eenzaamheid en depressie. Aan de hand van persoonlijke verhalen wordt opgehaald hoe het er voor staat in Aalsmeer en waar richting de toekomst behoefte aan is. Met deze resultaten gaan we in 2021 aan de slag. | Uitvoering | ||
2.3 Bij de aanpak van depressie betrekken we de ervaringen die we in 2020 opdoen met ‘het nieuwe normaal’. Is er bijvoorbeeld in het contact met cliënten behoefte aan zorginnovatie of andere manieren van samenkomen? In onze aanpak houden we vinger aan de pols waar mensen dreigen uit te vallen of door isolement terugvallen in destructieve patronen. | Uitvoering | ||
3. Informatie en ondersteuningsmogelijkheden voor inwoners voor gezond gedrag zijn (kwalitatief en kwantitatief) verbeterd. | 3.1 De GGD blijft de basistaken vanuit de Wet Publieke Gezondheid uitvoeren, zoals Jeugdgezondheidszorg, gezondheidsmonitoring, gezondheidsbevordering, en de SOA poli. Daarnaast doet de GGD aanvullende hygiëne onderzoeken bij nader te bepalen instellingen. | Uitvoering | |
3.2 We blijven inzetten op het voorkomen / verminderen van het gebruik van genotmiddelen (alcohol, roken, drugs), via de Brijder. In samenwerking met de eerstelijnszorg en andere partners zetten we extra in op de problematiek van drugs en alcohol. Tevens wordt een plan van aanpak voor gameverslaving en negatieve gevolgen van social media afgerond en met uitvoering gestart. | Uitvoering | ||
3.3 In samenwerking met zorgverzekeraar en huisartsen stimuleren we het gebruik van de Gecombineerde Leefstijl Interventie (GLI). Daarnaast stimuleren wij gezonde voeding, bewegen en valpreventie voor ouderen o.a. via welzijnsinstellingen. | Uitvoering | ||
3.4 Casuïstiek overleg over transgenerationele problematiek bij kinderen van ouders met psychiatrische problemen wordt voortgezet en eventueel gesignaleerde knelpunten in beleid worden opgepakt. | Uitvoering | ||
4. Mantelzorgers kunnen de zorg voor naasten beter aan door verbeterde ondersteuning. | 4.1 In 2020 vindt een nationale en lokale campagne plaats over mantelzorg waardoor meer mantelzorgers op de hoogte zullen zijn van de ondersteuning die mogelijk is. In 2021 zal de ondersteuning worden uitgebreid. | Uitvoering |
Actuele beleidsontwikkelingen
In 2021 zetten we in op het verstevigen van het digitale en fysieke informatiepunt over vrijwillige hulp van alle maatschappelijke organisaties samen. Ook ondersteunen we het initiatief van de maatschappelijke organisaties om het ondersteuningsaanbod voor (kwetsbare) inwoners uit te breiden op het gebied van vrijwillige inzet. Het welzijn en de preventieve zorg voor alle inwoners richten we in op de behoefte en vraag van inwoners in de straat en in de wijk.
Per 1 januari 2022 worden gemeenten zelf verantwoordelijk voor beschermd wonen. In de regio Amsterdam-Amstelland pakken we dit thema integraal op met de opvang voor mensen die dak- of thuisloos zijn. We zijn bijvoorbeeld aan het onderzoeken welke onderdelen van de toegang lokaal kunnen worden belegd en of we lokaal voor de regio Amstelland een woonvorm voor mensen die (economisch) dakloos zijn kunnen realiseren.
Taakvelden per thema
Aan dit thema zijn gekoppeld de taakvelden Maatwerkvoorziening (Wmo), Maatwerkdienstverlening 18+, Geëscaleerde zorg 18+ , Volksgezondheid en Wijkteams.